Då UG rullade upp ridån för ännu en skräckfilm från Sveriges moskéer så var det återigen under förevändningen att man vill värna om kvinnors rätt till jämställdhet. Billigt och lättsålt koncept att bekräfta folks förutfattade meningar om att muslimska män i gemen är förtryckare. Därför än mer frustrerande hur väl de manliga representanterna i moskéerna spelar journalisterna i händerna och bekräftar allehanda fördomar om muslimska män bättre än vad någon ens kunnat drömma om. Den inspelade föreläsningen från shaykhen i Väst om att man som kvinna bör ställa upp på mannens sexuella krav så han inte blir en vild och aggressiv människa och tappar koncentrationen var ju legendarisk. Ingen tvekan om att människosynen där har sina uppenbara brister.
Men är UG de muslimska kvinnornas välgörare då? När de gav sig ut på sin dolda kameran-turné och spelar upp scener som de tror är realistiska visar de själva en stor fördomsfullhet mot muslimska kvinnor. En hjälplös figur med darrande röst och dålig svenska och en skev syn på religionen försöker hitta tröst hos imamen då gubben skaffat en annan kvinna och sen tar till nävarna då den sårade hustrun inte vill ha honom i närheten längre. Man blir häpen över att rådgivarna svalde betet. Den påhittande stereotypen var ju så uppenbar att bara en sömngångare kunde missa den (så.. här kan vi också sluta oss till att merparten av rådgivarna inte heller verkar lyssna särskilt uppmärksamt till vad deras kvinnliga besökare säger innan de tycker till om situationen).
Scenerna med den stackars kraftlösa kvinnan som mal på om sin religion på ett närmast vidskepligt och totalt självutplånande vis (som jag faktiskt inte hört ”på riktigt” … någon gång. ) formligen bankar in samma förklenande bild av den muslimska kvinnan i den svenska sekulära tittarskaran. Och sen kommer Janne Josefsson och räddar dem från burkans långa natt. Inte.
Det här med månggifte lades det stort fokus på. Såklart. Sex är alltid säljande och månggiftet både provocerar och kittlar och ger högt underhållningsvärde. Vad däremot ingen riktigt behövde ta ansvar för är otydligheten vad gäller våld mot kvinnor. För kvinnorna i det verkliga livet har inte problem med en man som puttar på dem med en miswak eller tandborste eller ens daskar dem på armen. Kvinnor i verkligen, IRL ni vet, får knytnävsslag i ansiktet, blir sparkade i magen som bär på deras ofödda barn, slits i håret runt i lägenheten och får huvudet dunkat i elementet och sen avrundas detta med att våldtas rått och brutalt hemma i sängkammaren för det är ju mannens rättighet. Imamerna tiger och UG ställer dem inte mot väggen med frågor.
Sedan, för att ge lite spänning till programmet intervjuas en kvinna som enligt journalisten skulle stå för nytänkande och berättar att hon och maken jobbar och delar på besluten. Det kan vara positivt, men var är fokuset på de systrar som faktiskt liknar den karikatyr som vandrade runt med kameran under burkan? De som får stryk och blir våldtagna hemma? Kvinnorna i vars liv jobb eller egna beslut inte existerar ens i deras tankevärld. Som aldrig tillåtits studera och är totalberoende av mannen då de inte kan svenska eller fått lära ett yrke eller ens ha ett normalt socialt kontaktnät. Mannens makt är total (Såhär kan det förövrigt se ut då svenska män ”importerar” fruar från tredje världen också). Allt medan andra mer lyckligt lottade muslimska kvinnor är för upptagna med att visa för svenska folket att de själva och deras väninnor minsann inte är ett dugg förtryckta och lever ”svenskt”.
Det viktiga som kom fram i UG var att en kvinna som berättade i moskén att hon fått stryk av mannen då hon avböjde sex faktiskt inte fick stöd i sin situation. Hon uppmanades av flertalet att inte gå till polisen och inte heller framkom att hon erbjöds något stöd av moskén med till exempel skydd eller medling. Stor skam. Och till råga på det, det var ingen annan intervjuad muslim som ens tydligt tog ställning emot detta helt förkastliga svek mot utsatta kvinnor. När kvinnor inte ens är fredade mot grovt våld i sina egna hem och man låtsas som det regnar och som om problematiken handlade om en text om ett slag med en pinne på armen. Då sviker man totalt de kvinnor och barn som lever under misshandel och skräck. Och som inte är ett dugg hjälpta vare sig av UG:s sensationslystenhet eller de intervjuade muslimernas iver att visa upp en fin fasad som bara slutade i en patetisk förenklad bild av att det skulle finnas två läger, konservativa och nytänkare. Och ingen som egentligen hade fokus på utsatta kvinnor.
Många tänkvärda synpunkter som helt kommi bort i debatten! Tack för denna artikel!
Har riktigt inte tänkt på det ur detta perspektiv, så rätt! Mycket intressant artikel.
Väldigt bra och viktig artikel! Tack för att du uppmärksammar det som verkligen är det väsentliga och som sorgligt nog tycks vara så lätt att glömma! Håller med dig i allt det du skrev.
Misshandel och övergrepp av kvinnor, eller partners kan se ut på många olika sätt. Det behöver inte alltid vara grovt våld eller mordförsök, men ofta eskalerar övergrppen till det grova våldet. men det handlar också om det du skrev, om kontroll och manipulation, oftast är det mannen som står för det. Full kontroll på eknomin och vem kvinnan träffar, om hon ens får träffar någon m.m. Psykologiskt våld kan vara mycket mer omfattnade än det fyskiska och skada mycket mer, det slutar med att kvinnans självkänsla blir söndersmulat.
Min erfarenhet är att det finns en grogrund för detta i musliska sammanhang, eftersom kvinnor förväntas lyda sin man, vara ekonomiskt beorende av mannen och till och med får inte gå ut utan mannens tillåtelse. Om man säger till personer om problem i äktenskapet så säger folk bara att så är det i silam och det tillhör mannens rättighet att göra så. Kvinnan ska lyda.
Men frågan är när man överskrider gränsen från gudsdyrkan till förtryck. Den medvetneheten finns inte bland muslimer tyvärr, och därför finns det många, kvinnor och barn som befinner sig i mycket svåra situationer.
Hur ska vi hjälpa dem?
Det är ganska givet att dessa, objektivt sett, misogyna ”regler” för interaktion mellan män och kvinnor fyller den funktion att kontrollera och förtrycka kvinnan. Och jag skulle dessutom gå så långt och säga att deras primära syfte är att kontrollera kvinnan. Om man ska tro på dessa ”islamiska regler” och samtidigt leva någorlunda jämställt och värdigt så måste mannen ”vara snäll” och inte dra till med alla sina rättigheter. Problemet är dock att de är där, och att de kan användas (rättfärdigt) när som helst. Och jag tror de allra flesta kvinnor som reflekterar över detta förr eller senare kommer till en insikt att man inte kan vara sann mot sig själv och fortsätta som man gör. Då kanske Islam inte är så rosenskimrande trots allt som det ibland kan te sig för just konvertiter. Tittar man bara på de senaste kommentarerna på diverse inlägg här på sidan så ser man också hur många konvertiter blir ”nyfrälsta” och helt seriöst säger vansinniga lögner om att kvinnor är mindre rationella och intelligenta än män…
Frågan blir dock i slutändan; vems islam? Vem är det som tolkat Islam för oss. Vart är alla kvinnliga lärda och deras input; tyvärr har den undertryckts och ignorerats i flera hundra år och fortsätter med det även i våra dagar. Vi lever i en tid då många muslimer tror och är övertygade om att Islam bara kan vara den Islam som fanns fram till ett visst datum och årtal. Vi har, rent intellektuellt, helt stagnerat och kanske till och med regresserat. Jag tror att man måste börja omvärdera ”Islam” (som på inget vis är homogent eller finns i en ”holistisk” version) och arbeta på djupet med kvinnosyn och värderingar i den muslimska världen. Tills dess kommer 10 kvinnor lämna Islam för varje konvertit som kommer (däribland en rad många ”gamla” konvertiter) eftersom det är svårt att leva som en indoktrinerad kvinna om man fick växa upp utan att indoktrineras med kvinnoförakt redan med bröstmjölken. Och ja, nog vet jag att jag är lite väl generaliserande och ”hård” i de två sista raderna här men jag tror att många av våra ”veteran”-konvertiter nog håller helt, eller delvis, med i detta.
//10 år gammal konvertit med kandidatexamen i islamiska studier
Det är inte islam som ska omvärderas utan man måste få bort den förenklade stereotypa förståelsen av islam som mycket bygger på kulturella idéer. Jag reagerar också på att det finns konvertiter som upprepar det som står på misogyna propagandasajter om kvinnans underlägsenhet. Det gör en ledsen, arg och frustrerad. I botten finns en stor brist på kunskap – och brist på tillgänglig islamisk kunskap. Både i den muslimska världen och bland konvertiter låter man sig ledas av aggressiva propagandasajter och tar fatawa som uttalats till en helt annan person och sen lagts ut på nätet som ens egen sanning. Trots att kanske ens situation är helt annorlunda. I Sverige lider´vi svårt av brist på kunniga personer som kan lära ut islam. Många muslimer kan inte ens det mest grundläggande om sin religion och framför allt saknas kunskap om islamisk etik och uppförande.
Att acceptera misshandel är i grunden helt oislamiskt. Varje människa ska värna om sin värdighet som inte får kränkas av vare sig make eller annan. Självutplåning är inte tillåten. Vidare säger islam att man ska korrigera de fel man ser handgripligen, genom att tala eller i värsta fall genom att hata det inom sig. Med andra ord, man ska inte stå och titta på om man vet att någon kvinna blir misshandlad. Det finns egentligen inget stöd alls inom islam för att stödja förtryckare och misshandlare.
De ”regler” som finns inom islam om rättigheter och skyldigheter ska ange ett minimum, att gubben måste tex ge sin familj tak över huvudet och mat. Men det är ju inte tänkt som ett mönster för interaktion att följa enbart rättigheter – skyldigheter. Det finns hur mycket som helst i Koran och sunnah om att behandla andra väl, i synnerhet sin familj. Kärleksfullhet, generositet och att vara andra behjälplig (khidma) är islamiska principer. Inte att skrika om sina rättigheter och andras skyldigheter. Och framför allt inte få sin vilja fram genom våld!