Någon mer än jag som tycker att skåp och tjejer i kort kjol är ett aningen långsökt samband? Vad har det med kvinnors frihet att göra att få ”förmånen” att kränga möbler genom att visa benen? Om den saudiska regimen har jag inget gott att säga men vad är det för tramsig kulturimperialism Metro, DN mfl sysslar med då de tar sig rätten att KRÄVA att saudier ska tilltalas av samma reklam som skandinaver? Saudiarabien har ett flertal riktiga problem, såsom den skandalösa behandlingen av flyktingar och utlänningar som kommer dit som tjänstefolk, tolkningen av islam de sprider till allas förfång och en frapperande dubbelmoral. Så varför haka upp sig på att män och kvinnor i Gulfstaterna i hög mån klär sig traditionellt i fotsida kläder och kanske inte ser någon koppling mellan kort kjol och köpa skåp?
Lättklädd och fri hos IKEA
av Konvertitakuten | Konvertitakutens blogg, Samhällsfrågor | 8 Kommentarer
Vapenhandeln till Saudi ser Sverige däremot inte som ett problem… vilken dubbelmoral!
Att IKEA gärna lyder Israel och vägrar leverera möbler till palestinier i Palestina, men gärna levererar till israeler i olagliga bosättningar på ockuperad mark i Palestina, det fick ingen större uppmärksamhet däremot.
Bara kvinnorna har kort kjol vet du… då är fred och frihet garanterad
Helt riktigt så har korta kjolar ingenting med möbelförsäljning att göra och att olika kulturer ska tilltalas av samma reklam har väl inte ens svensk press hävdat (om jag nu inte missat något).
Det jag mest tycker lämnar en bitter bismak i munnen är vid lite eftertanke kanske inte så mycket de exempel som visats på borttagna kvinnor från reklambilderna – utan mer att fyra designers, tre manliga och en kvinnlig, som presenteras i den svenska katalogen, har blivit bara tre manliga designers i den saudiska katalogen.
Att en kvinna som presenteras i sin yrkesroll helt plötsligt är borta känns inte relevant ens ur perspektivet att man inte vill visa icke-islamiskt klädda kvinnor i reklamen. Det luktar bara unket av att man inte vill att kvinnan ska synas utanför hemmet överhuvudtaget – det räcker med att titta tillbaka i islams historia för att hitta mer än ett exempel på kvinnor som varit aktiva utanför hemmets fyra väggar.
Vad gäller bilderna i katalogen så har i ärlighetens namn också män retuscherats bort från många bilder om man jämför de två katalogerna online som finns möjlighet att göra. Flertalet bilder i den saudiska katalogen är enbart på möbler eller möbler i miljöer – samma bilder som i den svenska katalogen visar på scener med människor.
Nu kom länken till det kommenterade inlägget med – där det står att reklamen ska visa kvinnor för de ”ska synas”, varifrån kom uppgiften att man tog bort den kvinnliga möbeldesignern? Håller med om att det isåfall är helt klart stötande / admin
Saxar från DN:
”På uppslaget som visar formgivarna bakom den nya kollektionen står fyra människor bland sina verk – utom i den saudiska upplagan, där är de tre. Den kvinnliga designern Clara Guasch är raderad.”
OK, hittade själv uppgiften om den borttagna designern http://www.dn.se/ekonomi/inga-kvinnor-i-saudisk-ikeakatalog
Det var egentligen det enda jag reagerade på, ganska normalt att inte samma iscensättningar går hem i en helt annan kultur, t.ex köket där hela familjen lagar mat… det är väl jobb för kocken och annat tjänstefolk i Saudi. Men en kvinna som syns pga. sitt arbete ska inte raderas!
Hm vänta lite nu… kvinnor i kort kjol och klädskåp? Aaaah!! jag kom på det – de står ju där för att hitta en lääääängre kjol i klädskåpet såklart. Så måste det ju vara… att jag inte tänkt på det innan. 😉 😉